Page 2163 - 33_38_ingress_bigtext_1

Basic HTML Version

Paavalin kirje roomalaisille
2163 
kon kautta, ja myös Daavid to-
distaa sen autuaaksi, jolle Juma-
la lukee vanhurskauden ilman
tekoja 1 – 8; samoin pakanatkin
vanhurskautetaan uskosta. sillä
Aabraham vanhurskautettiin jo
ollessaan ympärileikkaamaton 9
– 12. Siten hän tuli kaikkien us-
kovaisten isäksi 13 – 17; ja hä-
nen luja uskonsa 18 – 22 on
esikuvana meille, jotka samoin
tulemme vanhurskaiksi uskosta
23 – 25.
1 Mitä me siis sanomme esi-
isämme Aabrahamin saavutta-
neen lihan mukaan?
2 Sillä jos Aabraham on teoista
vanhurskautettu, on hänellä
kerskaamista, mutta ei Jumalan
edessä.
3 Sillä mitä Raamattu sanoo?
"Aabraham uskoi Jumalaa, ja se
luettiin hänelle vanhurskaudeksi."
4 Mutta töitä tekevälle ei lueta
palkkaa armosta, vaan ansiosta,
5 mutta joka ei töitä tee, vaan
uskoo häneen, joka vanhurskaut-
taa jumalattoman, sille luetaan
hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
6 niinkuin myös Daavid ylistää
autuaaksi sitä ihmistä, jolle Ju-
mala lukee vanhurskauden ilman
tekoja:
7 "Autuaat ne, joiden rikokset
ovat anteeksi annetut ja joiden
synnit ovat peitetyt!
8 Autuas se mies, jolle Herra ei
lue syntiä!"
9 Koskeeko sitten tämä autu-
aaksi ylistäminen ainoastaan
ympärileikattuja, vai eikö ympäri-
leikkaamattomiakin? Sanomme-
han: "Aabrahamille luettiin usko
vanhurskaudeksi."
10 Kuinka se sitten siksi luettiin?
Hänen ollessaanko ympärileikat-
tuna vai ympärileikkaamatonna?
Ei ympärileikattuna, vaan ympäri-
leikkaamatonna.
11 Ja hän sai ympärileikkauksen
merkin sen uskon vanhurskauden
sinetiksi, joka hänellä oli ympäri-
leikkaamatonna, että hänestä tu-
lisi kaikkien isä, jotka ympärileik-
kaamattomina uskovat, niin että
vanhurskaus heillekin luettaisiin;
12 ja että hänestä tulisi myöskin
ympärileikattujen isä, niiden, jot-
ka eivät ainoastaan ole ympäri-
leikattuja, vaan myös vaeltavat
sen uskon jälkiä, mikä meidän
isällämme Aabrahamilla oli jo
ympärileikkaamatonna.